Használni akartam, nem tündökölni

Használni akartam, nem tündökölni

A 75 éves Ambrus Andrást köszöntik tanítványai, tisztelői

Dr. Ambrus András, az ELTE nyugalmazott egyetemi docense, a magyarországi matematikadidaktika jeles alakja 2017 decemberében töltötte be 75. életévét. Ebből az alkalomból kollégái, tisztelői és volt tanítványai közül többen papírra vetették vele kapcsolatos gondolataikat, illetve szakmai tanulmányt írtak tiszteletére. Ezekből a munkákból született a könyv, amely címét Váci Mihály Eső homokra c. versének kezdő soráról kapta. Ez az idézet foglalja össze Ambrus András pedagógusi ars poeticáját.

A kötetben az írások egyik része Ambrus András életútjával, illetve a tanítványok, munkatársak vele kapcsolatos emlékeivel foglalkozik. Többen megfogalmazzák azt az útravalót, amit Ambrus Andrástól mint tanártól, mestertől kaptak. Tanítványa pedig nagyon sok volt az ünnepeltnek, hiszen középiskolában, egyetemen, doktori iskolában is tanított. (A kötetben szerepelnek Szentgyörgyiné Szlovák Mária, Darin Ildikó, Dávid Mária, Kriskó János, Alföldi Géza, Kelemen Ildikó, Bogáromi Dávid, Budai László, Tihanyi (Szikora) Klára, Danyi Béla, Nagy Ildikó és Wiersumné Gyöngyösi Erika írásai.)

A kötet gerincét az a 18 tanulmány adja, amelyben a szerzők a matematikadidaktika különböző kérdéseivel foglalkoznak. A tanulmányok hol szorosabban, hol távolabbról kapcsolódnak Ambrus András tudományos tevékenységéhez. Az ünnepelt érdeklődési köre sokrétű, és időben is változott, de talán meghatározó a problémamegoldás módszertani kérdéseinek tanulmányozása.

Ezek a tanulmányok a következők:

Ambrus Gabriella: Feladatkészítés valós szituációkhoz a matematika órán

Árokszállási Eszter: Hogyan segíthetünk az átlagos képességű és a matematikában tehetséges tanulóknak egyszerre

Baranyai Tünde: Mértani ismeretek tanítása Erdélyben régen és ma

Csíkos Csaba: Visszatérés négy matematikadidaktikai kérdéshez

Csányi Petra, Fábián Kata, Szabó Zsanett: Mitől irracionális a gyök 2

Debrenti Edit: Problémamegoldás tanítása tanítóképzős hallgatóknak

Kiss Márton, Kónya Eszter: Mi a sorsa egy megtanított ismeretnek?

Kézér Ildikó: Egy csoda a sok közül, avagy a köbszámok összege

Kovács Zoltán: Támogatja-e a felfedezésen alapuló matematikatanulást a dinamikus geometriai környezet?

Kosztolányi József: Törtfa és a „Törpe törtek” vizsgálata

Lajkó Károly: Matematika- és informatika-didaktika doktori képzés

Olosz Ferenc: Ötletek a geometria tanításához

Oláhné Téglási Ilona: Miért kellenek nekünk definíciók?

Pintér Klára: A szöveges feladatok különböző reprezentációi és tanításuk

SzilágyinéSzinger Ibolya: A gondolkodás fejlesztésének lehetőségei dominóval

Tarcsi Margit: Hány óra van?

Tóth Mariann: A geometria egy lehetséges bevezetése felfedeztető matematikaoktatás segítségével

Tuzson Zoltán: Szélsőérték problémák elemi megoldása

Ajánlom a kötetet mindazoknak, akiket érdekelnek a matematikadidaktika elméleti és gyakorlati kérdései, a téma oktatóinak, kutatóinak, doktorjelöltjeinek és minden matematikatanárnak.

Kovács Zoltán

főiskolai tanár, Nyíregyházi Egyetem

A könyv magánkiadásban jelent meg. (ISBN 978-615-00-1636-8, 2018)

(Egy példány ára 2000 forint. Igényeket Ez az ímélcím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen lehet bejelenteni.)